GIMP: tworzenie grafiki - jak ładnie rysować

    GIMP to nie tylko zdjęcia, lecz także... rysunki i obrazy. Przeczytajmy, jak rysować i w łatwy sposób zmieniać fotografie w małe dzieła sztuki.

    Jak ładnie rysować

    Posługując się pędzlem czy ołówkiem, trudno narysować ładne łuki. W GIMP-ie możemy posłużyć się ścieżkami, które następnie obrysujemy pędzlem. Zobaczmy, jak rysować za pomocą ścieżek, obrysowując obiekt na zdjęciu. 

    1. Otwieramy zdjęcie z obiektem (na przykład zwierzęciem), który chcemy obrysować. Z przybornika wybieramy narzędzie Ścieżki. Na panelu z opcjami narzędzia zaznaczamy: 

    2. Z prawej strony okna GIMP-a otwieramy panel Ścieżki.

    Będzie nam potrzebny do tworzenia nowych ścieżek i zarządzania nimi. Jeśli go nie widzimy na zakładkach, to z menu Okna wybieramy Dokowalne okna dialogowe i wyszukujemy Ścieżki na liście okien.

    3. Teraz klikamy na miejsce, gdzie chcemy zacząć tworzenie łuku. 

    4. Następnie klikamy na drugie miejsce

    i nie zwalniając przycisku myszy, wyciągamy jedno z ramion krzywej tak, aby uformować łuk.

    Ruszając ramieniem na boki lub wyciągając je, kształtujemy zaokrąglenie.

    5. Jeśli chcemy utworzyć kolejny łuk, przesuwamy drugie ramię tak, aby tworzyło styczną przyszłego łuku.

    Długość ramienia dostosowujemy do rozmiaru planowanego łuku – jeśli ma być niewielki, ramię powinno być krótkie. Tworzymy kolejne łuki. 

    6. Aby utworzyć prosty odcinek, nie wyciągamy ramion albo chowamy wyciągnięte już ramię w punkcie kontrolnym.

    Następnie klikamy na kolejne miejsce. Jeśli chcemy rysować wyłącznie prostymi odcinkami, na panelu z opcjami zaznaczamy Wielokąt.

    7. Obrysowujemy w ten sposób cały obiekt, a ostatni punkt kontrolny dosuwamy do pierwszego punktu kontrolnego (jeśli chcemy utworzyć zamknięty kształt, który potem łatwiej wypełnimy kolorem). 

    8. Jeżeli chcemy dorysować kolejną ścieżkę do istniejącej, musimy utworzyć nową. Na dole panelu Ścieżki klikamy na

    w oknie dialogowym klikamy na OK i tworzymy nową ścieżkę.

    Teraz możemy narysować kolejny element projektu. W ten sposób tworzymy wiele ścieżek.

    9. Połączmy je w jedną ścieżkę.

    W tym celu upewniamy się, że wszystkie ścieżki są widoczne (mają włączoną ikonę oka przy nazwie) i klikamy prawym przyciskiem myszy na dowolną ścieżkę. Wybieramy Połącz widoczne ścieżki. Oto efekt:

    10. Przechodzimy do panelu z warstwami. Klikamy na

    w oknie dialogowym jako Wypełnienie ustawiamy Biały i klikamy na OK. Warstwa ta posłuży jako tło do rysunku.

    Warstwę ze zdjęciem możemy już usunąć,zaznaczając ją i klikając na

    albo zostawić na później. Ponownie tworzymy nową warstwę (ponad białą warstwą), ale tym razem jako Wypełnienie wybieramy Przezroczystość. Zaznaczamy tę warstwę – na niej utworzymy rysunek.

    11. W przyborniku wybieramy kolor narzędzia do rysowania (kolor pierwszoplanowy).

    Wybieramy narzędzie, którym chcemy obrysować ścieżkę – może to być na przykład Pędzel. W opcjach narzędzia ustawiamy parametry odpowiednie dla naszego projektu. 

    12. Następnie wracamy do panelu Ścieżki i klikamy na

    aby rysować wzdłuż ścieżki. W oknie dialogowym możemy ustawić rysowanie linii (których parametry określamy w tym oknie) lub wskazać, którym narzędziem z przybornika ma być obrysowana ścieżka.

    Wykorzystywane będą ostatnio użyte parametry danego narzędzia. Klikamy na Rysuj. 

    13. Aby podejrzeć efekt, wystarczy wyłączyć widoczność ścieżki (przez wyłączenie ikony oka).

    14. Wracamy do panelu z warstwami. Jeśli chcemy dorysować na przykład źrenicę oka, możemy to zrobić na osobnej przezroczystej warstwie. Klikamy na

    by dodać nową warstwę. Umieszczamy ją najwyżej na panelu. 

    15. Aby utworzyć kropkę (źrenicę), wybieramy Pędzel, ustawiamy czarny kolor, a w opcjach narzędzia wybieramy okrągłą twardą końcówkę, ustawiamy maksymalną Twardość i Krycie, dobieramy odpowiedni rozmiar.

    Następnie klikamy wewnątrz oka, tworząc źrenicę.

    Później w taki sam sposób możemy białym pędzlem utworzyć błysk w oku.