PlayStation 5 - wszystko co już wiemy o nowej konsoli Sony

    Już nie tylko plotki, a coraz więcej oficjalnych informacji pojawia się w temacie PlayStation 5. Sony podzieliło się całkiem dużą liczbą informacji o swojej nadchodzącej konsoli. Oto, co już wiemy o PlayStation 5.

    Oficjalne odliczanie do premiery PlayStation 5 rozpoczęliśmy na dobre wczoraj. Szef Sony Interactive Entertainment, Jim Ryan, oraz główny architekt konsoli Mark Cerny, podzielili się ogromem informacji na temat konsoli. Wiemy już naprawdę wiele.

    PlayStation 5 - nazwa oficjalnie potwierdzona

    Chociaż było to w zasadzie pewne, dopiero teraz Jim Ryan oficjalnie potwierdził, że następna konsola Sony będzie nazywała się PlayStation 5. Jak przyznał w wywiadzie dla Wired:

    Dobrze to w końcu powiedzieć. Ogromny ciężar spadł mi właśnie z serca.

    PlayStation 5 - wydajność

    O wydajności PlayStation 5 pisaliśmy obszernie już w maju. Większość tych informacji została potwierdzona, a ponadto poznaliśmy dodatkowe szczegóły. Wiemy na pewno, że zarówno procesor, jak i chipset graficzny w PlayStation 5 pochodzi od AMD. CPU będzie bazowało na znanym nam już układzie Ryzen Zen2 w architekturze 7 mm. Procesor, według informacji z serwisu Famitsu, ma 8 rdzeni i 16 wątków. Grafika w PS5 to zmodyfikowany na potrzeby konsoli układ AMD Navi.

    Nie znamy dokładnej wydajności PlayStation 5. Według różnych informacji i przecieków, nowa konsola ma być od 4 do 6 razy wydajniejsza od poprzednika. Układ graficzny w wersji deweloperskiej miał oferować moc 13 teraflopsów.

    Oficjalnie potwierdziło się wsparcie dla rozdzielczości 8K i ray tracingu, co podejrzewaliśmy już kilka miesięcy temu. Przy czym Cerny podkreślił wyraźnie, że technologia realistycznego obliczania oświetlenia będzie wspierana sprzętowo, a nie programowo. Przy okazji główny architekt wspomniał, że ray tracing może w przypadku PlayStation 5 posłużyć nie tylko do poprawy oświetlenia, ale także udźwiękowienia gier. Technologia śledzenia promieni równie dobrze radzi sobie bowiem także z obliczaniem odbicia dźwięków. Umożliwi to np. dokładne obliczanie, czy wróg może usłyszeć skradającą się postać gracza. Wiemy, że konsola wspiera dźwięk w standardzie 3D Audio.

    Wygląd PlayStation 5

    Niedawno w sieci pojawiły się zdjęcia i rendery konsoli, która miała być właśnie nowym PlayStation. W praktyce okazało się, że ten szalony projekt urządzenia w kształcie rzymskiej piątki, jest rzeczywiście konsolą PlayStation 5, ale w wersji deweloperskiej. Czy w podobnym kształcie konsola trafi do sklepów? Jest taka szansa, ale jeszcze wiele może się zmienić.

    Dysk w PlayStation 5

    PlayStation 5 będzie wyposażony w dysk SSD, znacznie szybszy i wydajniejszy od klasycznych talerzowych dysków twardych. Zwłaszcza, że standardem w dzisiejszych urządzeniach są HDD z prędkością zaledwie 5400 obrotów na minutę.

    O tym, jak w praktyce dysk SSD wpływa na działanie gier, mieliśmy już okazję się przekonać na filmie z wewnętrznej prezentacji Sony. Przypomnijmy:

    Na materiale widać czasy wczytywania mapy po szybkiej podróży w grze Marvel's Spider-Man. Wynik porównania to 0,8 sekund dla PlayStation 5 i ponad 8 sekund dla PlayStation 4 w wersji Pro.

    Jak zaznacza Cerny, dysk SSD to nie tylko szybsze czasy ładowania gier, ale również konsoli, a także... zmniejszenie wymaganej dla gier przestrzeni. Dlaczego? Okazuje się bowiem, że aby zmaksymalizować wydajność gier na dyskach talerzowych, często duplikuje się niektóre informacje, by dysk mógł je odczytywać z różnych miejsc, a gracz nie musiał czekać, aż system go znajdzie. Mowa tu o najczęściej używanych obiektach, jak np. lampy uliczne w grze, której akcja rozgrywa się w mieście. Mark Cerny zdradził:

    Jeżeli spojrzymy na grę Marvel's Spider-Man, niektóre informacje zostały powielone nawet 400 razy na dysku twardym.

    Ponadto, natychmiastowy dostęp do danych powoduje, że na dysku SSD nie trzeba będzie instalować gier w całości. Deweloperzy będą mogli umożliwiać np. oddzielne instalowanie modułów multiplayer i kampanii.

    Napęd optyczny w PlayStation 5

    Microsoft zaprezentował pozbawioną napędu optycznego wersję Xboksa One, ale Sony zdaje się nie chcieć skopiować tego pomysłu w standardowej wersji PlayStation 5. Nowa konsola będzie wyposażona w napęd 4K Blu-ray, a gry znajdziemy na płytach o pojemności 100 GB.

    Interfejs w PlayStation 5

    Nowością w PlayStation 5 ma być przeprojektowany interfejs użytkownika. Co prawda nie znamy szczegółów jego wyglądu, ale wiemy co nieco o nowych możliwościach. Najważniejszą ma być "wyciągnięcie" do głównego ekranu informacji z wewnątrz gier, na przykład o następnych misjach. Wyjaśniał to Cerny:

    Nawet jeżeli gry będą wczytywać się całkiem szybko, nie chcemy by gracze byli zmuszeni uruchamiać je za każdym razem, by podejrzeć co się w nich dzieje. Serwery gier wieloosobowych wyświetlą konsolę z wyborem aktywności, do których możemy dołączyć w czasie rzeczywistym. W przypadku gier dla pojedynczego gracza, uzyskamy informacje np. o następnych misjach, jakie musimy wykonać, czy o nagrodach, które za nie otrzymamy - wszystko to będzie widoczne w nowym interfejsie. Jako gracz, będziesz mógł szybko dołączyć do tego, co cię interesuje.

    PlayStation 5 i nowy kontroler

    Jedną z najbardziej wyczekiwanych informacji była ta dotycząca kontrolera. Wiarygodnie wyglądające zdjęcie kontrolera, mającego być nowym DualShockiem (nazwa nie została jednak jeszcze potwierdzona), pojawiło się w sieci w marcu. Pamiętajmy jednak, że przed premierą konsol firmy eksperymentują z różnymi rozwiązaniami, a już kiedyś Sony zaprezentowała koncepcyjny pad do PlayStation 3, który internauci szybko ochrzcili mianem banana - pamiętacie?

    Dziennikarz Wired przyznał jednak, że na prezentacji dostał kontroler "strasznie przypominający DualShock 4 z PS4". Znacznie bardziej prawdopodobne jest więc, że pad będzie wyglądał jak projekt z jednego z patentów Sony:

    Wiemy, że w kontrolerze pojawi się poprawiony głośnik, natomiast wciąż został na nim "pusty punkt", który może okazać się miejscem na mikrofon, którym gracz mógłby komunikować się z innymi, ale także z wirtualnym asystentem na wzór Asystenta Google, czy Aleksy.

    Sporo wiemy natomiast o dwóch nowościach w kontrolerze - nowym systemie haptycznych wibracji oraz adaptacyjnych triggerach. Czym są haptyczne wibracje, które mają zastąpić znane bzyczenie? Przede wszystkim haptyka umożliwia nie tylko wprawianie kontrolera w proste drżenia, ale także odzwierciedlanie różnych faktur, sił nacisków, czy też oporów. Pozwoli to oddać różne odczucia, gdy nasza postać grzęźnie w błocie, albo ślizga się na lodzie.

    Nowe spusty mają umożliwić twórcom gier programowanie ich sił oporu, czy też skoku, w zależności od sytuacji. Gracze będą więc mogli doświadczyć innych oporów podczas strzelania z różnych broni, czy jazdy innymi samochodami. W przypadku naciągania wirtualnej cięciwy w łuku, będziemy mogli poczuć prawdziwy opór triggera, a puszczony szybko wystrzeli do pozycji wyjściowej.

    Kontroler w PlayStation 5 będzie także wyposażony w port USB-C, przez który naładujemy baterię. Ta ma być nieco większa, niż w przypadku DualShocka 4, co przekłada się także na ciężar. Pad do PS5 będzie nieco cięższy od swojego poprzednika.

    Wsteczna kompatybilność PlayStation 5

    PlayStation 5 jest wstecznie kompatybilne z grami stworzonymi pod PlayStation 4. Co więcej, patenty Sony sugerują, że kompatybilność ta wychodzi nieco dalej poza tylko odpalanie gier. Po pierwsze, podobnie jak wersja Pro, PlayStation 5 będzie umożliwiał "podkręcenie" jakości odpalanych z PS4 gier. Jest więc szansa, że gry standardowo działające w 30 klatkach na sekundę, będą mogły osiągnąć 60, a nawet więcej fps.

    Po drugie, pojawiają się informacje o możliwości crossplayu pomiędzy generacjami. Jest więc szansa, że posiadacze tej samej gry na PlayStation 4 i PlayStation 5 będą mogli grać wspólnie.

    Pojawiły się także przecieki sugerujące, że PS5 może być kompatybilne z grami nie tylko z PlayStation 4, ale i wszystkich poprzednich generacji, począwszy od PSX. Informacje taką podał na Twitterze człowiek, który wcześniej bez pudła podał pierwszą datę premiery The Last of Us Part II:

    Gry na PlayStation 5

    Nie znamy jeszcze oficjalnej listy startowych tytułów na PlayStation 5. Niedawno jednak przygotowaliśmy zestawienie tytułów, które mają największą szansę na trafienie na PS5 w dniu premiery konsoli. Wytypowaliśmy m.in. Cyberpunk 2077, God of War, Dying Light 2, The Last of Us Part 2 i Ghosts of Tsushima. Jeden z przecieków sugeruje, że jednym z tytułów startowych będzie także Grand Turismo 7:

    W lipcu poznaliśmy także pierwszą polską grę oficjalnie zapowiedzianą na PlayStation 5. To The Dust na motywach powieści Jacka Piekary.

    Udostępnianie fragmentów gier

    W sieci pojawił się patent Sony, który pokazuje, że gracze w przyszłości będą mogli udostępniać znajomym nie tylko fragmenty rozgrywki w formie wideo, ale także... grywalnych scen. W ten sposób będziemy mogli pochwalić się tym, jak przeszliśmy jakiś krótki fragment gry w niezwykle widowiskowy lub niecodzienny sposób, jednocześnie prosząc naszych znajomych, by spróbowali to odtworzyć, bądź nawet przebić. Tego typu "mini dema" byłyby dostępne także dla osób, które nie posiadają danej gry w swojej bibliotece.

    Oczywiście sami twórcy mieliby wolność w określaniu, które fragmenty zabawy można w ten sposób udostępniać, byśmy nie byli w stanie wrzucać po kawałku całej gry, albo np. ostatniej walki z bossem.

    PlayStation VR na PS5?

    Sony planuje dalszy rozwój akcesoriów i gier do wirtualnej rzeczywistości. PlayStation 5 ma współpracować z obecnym zestawem PlayStation VR, ale z czasem konsola powinna dostać nowy zestaw wirtualnej rzeczywistości. Nieco szczegółów zdradza patent, do którego dołączono poniższe grafiki:

    Według informacji nowy headset ma być wyposażony w czujniki z przodu i z tyłu, a także funkcję... półprzezroczystości. Pozwoliłoby to na jednoczesne obserwowanie świata gry i świata rzeczywistego. Ponadto, headset miałby być w pełni bezprzewodowy dzięki technologii Bluetooth. Oznacza to, że hełm VR będzie posiadał własną baterię i trzeba go będzie ładować.

    Serwis Gearnuke zaprezentował również kontrolery, które miałyby współpracować z zestawem VR na PlayStation 5:

    Ekologiczna konsola

    Sony kładzie duży nacisk na to, by PlayStation 5 było jak najbardziej ekologiczne. Informowaliśmy już, że firma dołącza do akcji ONZ "Playing for the Planet", czego efektem ma być zmniejszony pobór prądu przez konsolę PlayStation 5. Pisaliśmy wtedy:

    Japończycy zdecydowali się na zaprojektowanie specjalnego trybu oszczędzania energii, który będzie jednym z elementów nadchodzącej konsoli PlayStation 5. Moduł ten będzie polegał na zredukowaniu poboru prądu do zaledwie 0,5 W w momencie zatrzymania rozgrywki. Ma być to swego rodzaju tryb czuwania, który dzięki sprawności dysku SSD nie będzie odczuwalny w kontekście szybkości powrotu do zabawy.

    Rozwiązanie to ma oszczędzić ogromną ilość energii, a więc zmniejszyć ślad węglowy - ilość gazów cieplarnianych, wydzielanych do atmosfery.

    PlayStation 5 Pro?

    Sony do tej pory nie przekazało żadnej informacji dotyczącej możliwej wersji "Pro" dla konsoli PlayStation 5. Jeden z japońskich dziennikarzy, który wcześniej okazał się wiarygodnym źródłem informacji, stwierdził jednak, że PS5 otrzyma wersję Pro w dniu światowej premiery.

    PlayStation 5 - data premiery

    Konsola PlayStation 5 pojawi się w sklepach jesienią 2020 roku. Jeden z przecieków podaje nawet dokładną datę - 20 listopada 2020, ale jest to wciąż tylko plotka.

    PlayStation 5 - cena konsoli

    Cena konsoli PlayStation 5 nie jest jeszcze znana. Analitycy sugerują jednak, że PS5 może kosztować około 400 dolarów. Oznaczałoby to, że cenę w Polsce na poziomie 2000 złotych. Inne źródło, przytaczany już wcześniej PSErebus, twierdzi, że konsola w USA zostanie wyceniona na 500 dolarów, co oznaczałoby cenę w okolicach 2500 złotych w naszym kraju.